09 januari 2019

Bexter & Copernicare: De kracht van synergie

Vorig jaar schreven wij over onze samenwerking met CoperniCare. We zijn nu ruim een half jaar verder en er is inmiddels veel gebeurd.

Patiëntveiligheid op nummer 1

Het waarborgen van patiëntveiligheid is in de wetgeving vastgelegd. Hier moet een ziekenhuis aan voldoen. Een voorbeeld hiervan is het registreren en traceren van implantaten, medische hulpmiddelen en weefsel. Om te voorkomen dat ziekenhuizen het overzicht verliezen en veel handmatig werk moeten verrichten, hebben Bexter en CoperniCare in mei de handen ineen geslagen.

 

Bexter en CoperniCare hebben deze processen geautomatiseerd. Het gezamenlijke systeem ondersteunt de afspraken die in het Adaptive Data Compression(ADC) staan. Zoals het verwerken van alle Global Standards One (GS1) en Health Industrie Bar Code (HIBC) coderingen. Door het automatiseren van processen worden fouten geminimaliseerd. Hierbij staat de patiëntveiligheid altijd op de eerste plaats. Het integrale systeem sluit naadloos aan op ieder Elektronisch patiëntendossiers (EPD’s), Enterprice Resource Planning (ERP) of Zorginnovatieplatform (ZIS).  

 

Krachten bundelen

CoperniCare biedt specifieke oplossingen die uniek zijn voor de zorgsector. Hierin onderscheiden zij twee pijlers: Track en Trace software én het koppelen van systemen als integratiespecialist. Zo leggen zij de verbindingen die nodig zijn voor een efficiënte workflow. CoperniCare heeft een aantal volgsystemen ontwikkeld die als CoperniCare xVS wordt genoemd. De volgsystemen zijn het Voorraad Volgsysteem, het Weefsel Volgsysteem en het Registratie & Volgsysteem Stamcelunit. Daarnaast maakt CoperniCare gebruik van het integratieplatform Niklas. Hiermee is het eenvoudig om koppelingen te maken met en tussen verschillende kernapplicaties van het ziekenhuis.
Bexter creëert toepassingen voor en met klanten waar kritische productstromen lopen. Zij maken efficiëntie, effectiviteit en besparing waar. De klanten van Bexter zijn actief in verschillende sectoren, ook in de zorg. Hiervoor is de softwaretoepassing MediTracker ontwikkeld. MediTracker is een softwaretoepassing waar je kan zien hoe vaak elk medisch hulpmiddel of gebruiksartikel gebruikt wordt en door wie. Zo raken deze hulpmiddelen niet zoek.

 

“Wij geloven dat de synergie van deze samenwerking sterker is dan de kracht van iedere partij afzonderlijk”

 

Sinds mei zijn de krachten van de CoperniCare xVS suite en MediTracker gebundeld. Via integratieplatform Niklas worden alle koppelingen gelegd met EPD’s en ERP systemen etc. “Wij geloven dat de synergie van deze samenwerking sterker is dan de kracht van iedere partij afzonderlijk”. 

 

Samenwerken in de praktijk

De afgelopen maanden heeft de samenwerking geleid tot een standaardisatie van koppelingen en data uitwisseling tussen EPD’s en ons integrale track & trace softwareoplossing. Koppelingen met alle bestaande systemen in een ziekenhuis kunnen hierdoor veel sneller en eenduidiger worden opgezet. Goede koppelingen zijn onmisbaar binnen het complexe ICT-landschap dat een ziekenhuis tegenwoordig heeft.

 

Onze samenwerking maakt een unieke oplossing voor alle logistieke processen en track & trace mogelijk. Het werk wordt eenvoudiger en tegelijkertijd efficiënter, zonder dat er meer systemen of schermen bij komen!

 

Door de integratie van de softwareapplicaties MediTracker en CoperniCare xVS suite, bieden wij de oplossing voor alle logistieke processen en track & trace binnen een ziekenhuis of kliniek. Hiermee worden alle benodigde gegevens en informatie in lijn met wet– en regelgeving geregistreerd en kunnen de verplichte datasets aangeleverd worden. Bijvoorbeeld aan het Landelijk Implantaten Register (LIR). Maar ook aan alle andere landelijke registratiesystemen.  

 

In de praktijk heeft de gebruiker real time inzicht in al zijn (voorraden van) instrumentarium en disposables. Hierdoor houden ziekenhuizen en klinieken grip en inzicht op de goederenstromen. Bovendien kunnen, zonder risico op misgrijpen bij het voorbereiden van ingrepen, voorraden verlagen en kosten besparen. Door bij elke ingreep alles op patiëntniveau te registreren, hoort ook het onbedoeld, in de patiënt achterblijven van medische hulpmiddelen tot het verleden. Met registratie van alle gebruikte middelen wordt een belangrijk aspect in de patiëntveiligheid gewaarborgd.

 

Voordelen voor jouw ziekenhuis of (zorg)kliniek

  • Behoud van huidige software;
  • Geen dubbel werk meer nodig;
  • Alle gegevens centraal & compleet;
  • Eenvoudig rapportages uitdraaien;
  • Goede kostenbeheersing mogelijk.

Benieuwd hoe onze samenwerkende koppelingen geïntegreerd kunnen worden in jouw ziekenhuis of (zorg)kliniek? Of welke voordelen jij eruit haalt? Wij staan samen met CoperniCare van 12 maart tot en met 14 maart op Zorg & ICT. Meld je hier gratis aan en loop langs. Liever eerder contact? Neem vrijblijvend contact met ons op.