Agora

Het succes van Agora valt het best te verklaren door de achtergrond van de oprichter: die begon ooit zelf als bloemenkweker. Hij verkocht zijn eigen bloemen naast zijn kwekerij. Om te voldoen aan de vraag naar meer diversiteit besloot hij bloemen in te kopen op de veiling. Van het één kwam het ander. Inmiddels heeft de Agora Groep ruim twintig verkooppunten in België en Frankrijk.

Cash & Carry

Agora was in België één van de eersten met het concept Cash & Carry. Het biedt zijn doelgroep – bloemisten – alles onder één dak: bloemen, planten en accessoires. Daarbij is het servicegehalte hoog. Zo heeft Cash & Carry een overdekte parking voor het inladen. Het idee om bloemisten naar één locatie te laten komen voor een breed assortiment bleek een groot succes. Inmiddels is Agora in België en Frankrijk marktleider Cash & Carry, met meer dan twintig verkooppunten.

Registratie van ladingdragers

Naast verkooppunten heeft Agora aankooppunten in vier verschillende landen. Dagelijks zetten maar liefst 460 medewerkers zich in voor een gestroomlijnde gang van zaken. Aangezien er veel transport plaatsvindt tussen de aan- en verkooppunten, is logistiek een belangrijk aspect dat continu aandacht krijgt. Luc Puimege, ICT-manager, logistiek manager en relatiebeheerder bij Agora: “We hebben ons eigen transportbedrijf. En daarnaast nemen we transportdiensten af van collega-transporteurs. Daarom is registratie van ladingdragers voor onze organisatie essentieel.”

Succesvolle relatie met Bexter

Het eerste contact met Bexter gaat terug naar 1995. “In dat jaar zijn we overgestapt van Microsoft Excel naar Avalanche. We hadden veel eigen wensen omtrent het softwarepakket. Bexter heeft daar erg goed over meegedacht. Het pakket werd volledig aangepast aan onze werkwijze,” zegt Puimege. 

Totaaloverzicht en uitwisseling met klanten en leveranciers

Bij Agora zijn meer dan 10.000 Deense karren, 30.000 legborden en 3.000 grotere bloemenkarren in omloop. Puimege: “In Avalanche kunnen we heel makkelijk de saldo’s van verschillende locaties opvragen. We hebben dan een duidelijk totaaloverzicht. Niet alleen wijzelf maken gebruik van ons systeem, er kijken zo’n vierhonderd klanten mee om hun saldo’s te beheren. Voor ons is het een voordeel als ook transporteurs, leveranciers en klanten met Avalanche werken. We kunnen dan veel makkelijker gegevens uitwisselen en zaken controleren.”

Transportfacturatie

Sinds enige jaren gaat de transportfacturatie volledig op basis van de data uit Avalanche. “De facturatie was vrij complex, maar Bexter heeft de logica uit de praktijk in Avalanche kunnen bouwen. Hierdoor zijn we veel sneller in staat om te factureren en zijn er minder mensen mee bezig”, aldus Luc Puimege.
 

Extra informatie

Actief in: België, Nederland, Frankrijk, Italië
Medewerkers: 460 
Deense Containers: 10.000 
Legborden: 30.000 
Bloemenkarren: 3.000 klanten

 

Wij hadden veel eigen wensen voor het softwarepakket en Bexter heeft daar erg goed op ingespeeld. In Avalanche kunnen we heel makkelijk de saldo’s van verschillende locaties opvragen. Bovendien verloopt de transportfacturatie geheel vanuit het systeem en zijn er minder mensen mee bezig.
OPDRACHTGEVER

Bij Agora werken transporteurs, leveranciers en klanten met Avalanche ladingdrager software.

CIJFERS
10K Deense karren
30K legborden
3K bloemenkarren
100% Avalanche

Meer weten?

Neem contact op met Tom Klein. Verantwoordelijk deze case.