Verdel

Sinds 1969 exporteert Verdel bloemen en planten. Inmiddels met 240 medewerkers in Nederland en Duitsland en naar 15 landen. De slogan 'partner in flourishing business' is niet voor niets gekozen. Verdel partnert actief met klanten en leveranciers om samen telkens steeds betere resultaten te bereiken. Voor de automatisering van de karrenregistratie met zo'n 50.000 transacties is in samenwerking met partner Tconsult gekozen voor Avalanche van Bexter. 

Van kweker tot vensterbank

Verdel onderscheidt zich van de concurrentie als echte kenner in de keten. Dit komt met name doordat zij zelf in de keten op meerdere plekken te vinden zijn. Bas Verdel, Financieel directeur: “De kennis die wij opdoen bij onze eigen winkels en shops-in-shop, zetten wij weer in om onze klanten te adviseren en dat stopt pas als het product bij de consument op de vensterbank staat.”

Transportbewegingen 'to the max'

Bij Verdel is de logistieke keten complex met vele transportbewegingen. Een groot deel van de export wordt middels eigen vrachtwagens vervoerd. Deze handel wordt dikwijls nog een of twee keer overgeladen van grote vrachtwagens in kleinere vrachtwagens of bestelbusjes om het uiteindelijk bij de eindklant te leveren. In dit hele proces moet de hele emballagestroom inzichtelijk en transparant blijven. Verdel: “We hielden met vijf medewerkers al deze bewegingen bij in Excel. Dat was niet alleen foutgevoelig maar uiteindelijk werkte iedereen ook nog eens in verschillende versies van de sheet. Daar viel flink wat winst te behalen. Onze partner Tconsult pakte dit samen met ons graag op om het gehele proces te verbeteren.” Hierin stond het vervangen van de Excel-sheets zeker niet centraal. Verdel: “Ernst van Tconsult heeft samen met ons al onze logistieke processen onder de loep genomen.” Voor het ‘kloppend hart’ – het ladingdragermanagement - is gekozen om met Avalanche van Bexter aan de slag te gaan. Ernst Tjaden, directeur Tconsult: “Voor ons is Avalanche de beste oplossing om mee te werken: het is stabiel en geeft de juiste inzichten in het emballagemanagement van deze business.”

Implementatie in recordtempo (4 weken)

Het plan van aanpak zat goed in elkaar. Verdel: “Naast de wekelijkse voortgangsbijeenkomsten hebben we vlak voor livegang aan groepen medewerkers laten zien wat het nut en de noodzaak is van een goed lopende administratie. “Zo snapt iedereen ook waarom je alles op de schop neemt en verloopt het proces soepel en daarmee houd je de snelheid er goed in”.

Totale investering terugverdienen in 1 jaar

Het resultaat tot nu toe mag er wezen. Verdel: “Wij werken nu sinds september 2013 met Avalanche en hebben al meer dan 50.000 transacties verwerkt. De transacties beginnen bij Verdel in Avalanche met het maken van totale planning op basis van prognose die geïmporteerd wordt uit het ERP systeem. Als de handel klaar staat voor transport en geteld is, worden definitieve aantallen ingevoerd waarna vanuit Avalanche CMR’s geprint worden. De eigen vrachtwagens en andere vervoerders gaan op pad en leveren de bloemen en planten van Verdel af. Hierna worden van alle zendingen de retouraantallen verwerkt zodat het saldo met klant en vervoerder inzichtelijk wordt. Avalanche heeft bij Verdel meerdere besparingen teweeggebracht. Allereerst raakt er geen kar meer kwijt, daarnaast kunnen we met minder mensen een betere emballage-administratie voeren. Avalanche heeft ons ook meer inzicht gegeven in transportbewegingen en het volgen van de emballagestromen heeft ons meer inzicht gegeven in transporttrajecten, waardoor we nog beter zicht hebben op de kosten hiervan. “In een jaar hebben wij de totale investering alweer terugverdiend.”

Toekomstplannen voor data-analyse

Doordat Verdel overal in de bloemen- en plantenketen te vinden is, beschikt het bedrijf over veel gegevens. Deze kunnen zij delen met de branche. Verdel: “Door goede data-analyse van onze shops-in-shop en winkels, kan de productie bij de kweker en de schapinrichting van de winkels beter worden ingepland en afgestemd op wat de consument ook echt wil kopen.”

Er is nog genoeg te automatiseren

Verdel is nog lang niet klaar met het verder optimaliseren en automatiseren van logistieke stromen. Verdel: "Dit doen wij uiteraard weer samen met Tconsult. We zien bijvoorbeeld dat er nog winst te behalen is met het automatiseren van het tot nu toe handmatig aftekenen van de CMR-formulieren. Daarnaast sturen wij onze klanten nog e-mails met overzichten van hun uitstaande ladingdragers. Het zou fijn zijn als zij bijvoorbeeld kunnen inloggen op een online portal zodat ze dat zelf kunnen inzien. Genoeg plannen om met Tconsult aan de slag te blijven...", aldus Verdel.

Over Bexter’s partner: Tconsult

Logistic solutions

Tconsult is dé onafhankelijke specialist op het gebied van Smart Logistic Solutions. Tconsult is gespecialiseerd in het opzetten, onderhouden en optimaliseren van logistieke processen en administratie. Tconsult zorgt dat logistieke informatie sneller uit de keten voortvloeit en heeft hier een aantal praktische (technische-) oplossingen voor ontwikkeld, die direct rendement opleveren in de vorm van tijd- en kostenbesparingen.

  • Print Panther (print-app): print onderweg in de vrachtwagen eenvoudig documenten
  • Scangaroo (scan-app): scant onderweg in de vrachtwagen eenvoudig documenten
  • Onze Real Time Information (RTI) Solution (cloud-based) zorgt ervoor dat gescande documenten automatisch worden omgezet in CSV en XML berichten, waarna de (logistieke) administratie ‘realtime’ wordt bijgewerkt

Emballage 100% in control

Tconsult is sales- en implementatiepartner van de Avalanche emballagesoftware van Bexter. Naast de verkoop van deze emballagesoftware, zetten wij onze jarenlange ervaring met emballage graag in bij de implementatie van deze software.

Tconsult: Telefoon: +31 (0)88 130 88 88 - E-mail: contact@tconsult.nl

OPDRACHTGEVER

Verdel kiest Avalanche voor het emballage management, de automatisering en de karrenregistratie.

PARTNERS

Tconsult adviseerde Agora om voor het ladingdragermanagement over te gaan op Avalanche.

CIJFERS
50K transacties
240 medewerkers
15 landen
175 shops

Meer weten?

Neem contact op met Tom Klein. Verantwoordelijk deze case.

De kennis die wij opdoen bij onze eigen winkels en shops-in-shop zetten wij weer in om onze klanten te adviseren en dat stopt pas als het product bij de consument op de vensterbank staat.