Bexter

Coronamoeheid, doorpakken en vooruitkijken bij Bexter

Om de week schrijft één van onze medewerkers een Bexter blog. Een rubriek met uiteenlopende onderwerpen, van wat er speelt bij de klant en trends in de markt tot een kijkje achter de schermen bij Bexter. Deze week is het de beurt aan onze marketeer Annoeska. Zij schrijft over coronamoeheid en hoe we bij Bexter aan het doorpakken en vooruitkijken zijn.

 

Nu we al drie maanden in het corona tijdperk zitten worden veel mensen ‘coronamoe’ en dan gaat het specifiek om het nieuws omtrent corona. Ook bedrijven die rekening moeten houden met veel regels worden coronamoe. Zo stond ik dit weekend twijfelend bij de ingang van een restaurant waar ik het bord met alle regels aandachtig aan het lezen was. De gastheer liep naar ons toe en zei dat we maar een plek moesten uitkiezen omdat hij moe was van alle vragen stellen en hij ervan uitging dat als je ziek was je niet uiteten zou gaan. De coronamoeheid mondt zich ook uit in zogenoemde nieuwsmijders, mensen die specifiek nieuws over corona mijden. We willen liever positieve berichten lezen over nieuwe mogelijkheden die kunnen in tijden van het ‘nieuwe normaal’. Ook bij Bexter kijken we het liefst naar de positieve dingen, ondanks dat we de negatieve gevolgen van corona niet kunnen negeren. Daarom in deze tijd waar men coronamoe is, schrijf ik een blog vanuit een positieve kant en hoe Bexter heeft doorgepakt en blijft vooruitkijken naar betere tijden.

 

Doorgaan bij Bexter tijdens corona

Bij Bexter hebben we thuis niet stilgezeten. Thuiswerken heeft natuurlijk zo zijn voordelen en het team heeft thuis, in alle “rust” (niet bij iedereen was het even rustig), hard gewerkt aan het verbeteren en optimaliseren van ons platform TrackOnline. Zo zijn er onlangs twee nieuwe functionaliteiten toegevoegd wat je kan lezen in de TrackOnline update van mei 2020. Echter, er zaten ook nadelen aan het thuiswerken en het sociale aspect is wat ik het meest gemist heb. Ik keek ernaar uit om collega’s weer te zien en miste de gezellige praatjes op kantoor. Zo ook andere collega’s en daarom hebben een aantal werknemers bij Bexter gezorgd voor een ‘corona-proof’ kantoor. Er is een routing in het kantoor gekomen waarbij we éénrichtingsverkeer in de gangpaden hanteren. Daarnaast is met tape op de grond vlakken gemaakt waar je kan staan met 1,5 meter afstand. Verder hebben we  met bureaus geschoven en zo is meer ruimte gecreëerd. We werken tegenwoordig met schema’s en indien je dat wil is het mogelijk om naar kantoor te komen.

 

Trots op onze klanten

Ook zijn we trots op onze klanten, waarvan velen een aantal tegenslagen hebben gehad de laatste paar maanden. In de retail sector nam de verkoop juist toe en werden de logistieke processen in de retail flink onder druk gezet. Daarentegen zagen een aantal andere sectoren zoals de sierteelt een aanzienlijke verkoopdaling. Echter, onze klanten (en natuurlijk veel andere bedrijven) zijn niet bij de pakken gaan neerzitten en hebben hard doorgewerkt. De coronaperiode vergde flexibiliteit en samenwerking van alle werknemers en klanten en dat is wat we met zijn allen hebben gedaan en nog steeds doen, zo sta je samen sterk.

 

Meer digitaal (samen)werken

Wat ik zelf merk is dat corona ons ook iets heeft geleerd, namelijk dat we meer digitaal kunnen werken. In ons sociale leven deden we al veel digitaal, maar op de werkvloer viel dit, achteraf gezien, nog tegen. Aan het begin waren de video-meetings nog onwennig maar al gauw raakte ik eraan gewend. Digitaal werken heeft zo zijn voordelen zoals minder verkeer op de weg wat resulteert in minder CO2 uitstoot. Ik hoop dan ook dat het digitaal samenwerken zal continueren ook na corona en meer bedrijven investeren in het digitaliseren van bedrijfsprocessen.

 

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat corona ook veel vervelende dingen teweegbrengt en zoals velen voorspellen, moet de echte recessie in Nederland nog komen na corona. Maar ook daar komen we ooit weer uit en zoals De Jong benoemt in het Parool biedt een crisis ook kansen voor vernieuwing en innovatie en wellicht een groene economie. We moeten de moed niet verliezen en doorpakken waar mogelijk is, ook al is het einde nog niet in zicht. Zoals het motto vanaf het begin van corona al luidde, sluit ik daarom af met: Samen staan we sterk.