Bexter

Het testen van software: hoe gaat dat in zijn werk?

Om de week schrijft één van onze medewerkers een Bexter blog. Een rubriek met uiteenlopende onderwerpen, van wat er speelt bij de klant en trends in de markt tot een kijkje achter de schermen bij Bexter. Deze week is het de beurt aan onze software tester Petra. Zij schrijft over software testen en hoe dat in zijn werk gaat.

Software testen

Iedereen heeft een andere kijk op het testen van software. Dat is logisch. Je kijkt vanuit je eigen perspectief. De één kijkt meer naar het uiterlijk van de applicatie, de ander zoekt het hippe aspect en een volgende kijkt naar een specifiek onderwerp uit de applicatie. Zo zijn nog tal van invalshoeken te benoemen. Ik kijk voor TrackOnline naar het algemene plaatje, de toevoegingen en aanpassingen die uitgevoerd worden en naar het gemak waarmee de applicatie gebruikt kan worden.

Als softwaretester ben ik onderdeel van het development team. Mijn werk bestaat uit meer dan alleen het testen van de applicatie. Als team bereiden we ons samen met de product owner goed voor op nieuwe opdrachten voordat deze ontwikkelt worden. Nieuwe opdrachten krijgen we binnen via het business team of via onze klanten, maar worden ook door het development team zelf aangedragen.

Nieuwe functionaliteiten

Het business team kwam bijvoorbeeld met het verzoek om huurcontracten voor/per ladingdrager toe te voegen aan TrackOnline. Vooraf heeft het team onderzoek gedaan bij klanten en in de markt. Een complete beschrijving wordt aangeleverd waaraan huurcontracten volgens het business team moeten voldoen. Dit voorstel wordt vervolgens door development team en de product owner besproken. Allerlei vragen worden gesteld en beantwoord totdat er een duidelijk beeld is van wat ontwikkeld moet worden. Bij een omvangrijk onderwerp zoals huurcontracten kiezen we ervoor om het onderwerp te verdelen in kleine overzichtelijke stukken. Dat maakt de ontwikkeling eenvoudiger en komt een snelle oplevering ten goede.

Een ander voorbeeld is dat een klant aangeeft dat bepaalde informatie niet toegevoegd kon worden aan ‘Locatie detail’. Het business team onderzoekt vervolgens of meer klanten informatie missen in dit deel van de applicatie. Zo hebben we onlangs ‘Naam verkort’ toegevoegd aan het ‘Locatie’ scherm. In het locatieoverzicht is deze nieuwe informatie ook zichtbaar in een kolom en er kan op gezocht worden. Een mooie aanvulling voor TrackOnline. Daarnaast hebben we op verzoek van klanten het mogelijk gemaakt om velden in een transactie te verbergen. We hebben daarvoor Custom formulieren ontwikkeld. Zo kan de klant zelf bepalen welke velden op het transactie detail ingevuld worden. De configuratie is heel eenvoudig gemaakt, zodat de klant dit zelf kan regelen. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de gekozen TrackOnline licentie. De Custom formulieren worden stap voor stap verder uitgebreid. Zo kan de klant inmiddels een datumbereik of een vaste datum meegeven, en kan er voor een item configuratie gekozen worden. Lees meer nieuwe toegevoegde functionaliteiten in de nieuwste TrackOnline update.

Teamwork

Wij werken in sprints per twee weken. Zo leveren we met een constante stroom nieuwe functionaliteiten en verbeteringen op. Tijdens de sprint werk ik mee aan de opgepakte onderwerpen. Ik controleer het resultaat in een vroeg stadium. Tijdens het testen is het belangrijk voor mij dat de scenario’s die gebruikt zijn voor de ontwikkeling van de toevoeging of aanpassing correct werken in de nieuwe versie. Dat betekent dat ik controleer of het gebouwde overeenkomt met hetgeen we als development team afgesproken hebben. Alle onderdelen van de applicatie zijn met elkaar verbonden. Ik besteed daarom relatief veel tijd aan het controleren van het effect van een aanpassing op de gehele applicatie. We willen namelijk voorkomen dat een nieuwe functionaliteit een ander onderdeel van de applicatie beschadigt.

Ik vind het belangrijk en waardevol om tips en opmerkingen van collega’s of klanten te ontvangen. Zij kijken op een andere manier naar de applicatie en gebruiken de applicatie ook anders dan dat ik hem gebruik. Zo kunnen we sneller foutjes achterhalen of het gebruik van de applicatie makkelijker maken.Alle tips en opmerkingen die ik ontvang, onderzoek ik en worden, indien nodig, verwerkt tot nieuwe onderwerpen die we kunnen oppakken tijdens de ontwikkeling van TrackOnline.